کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

هندسه فرکتال

هندسه فراکتال

تعریف فراکتال:

هندسه ی اقلیدسی - احجام کامل کره ها و هرم ها و مکعب ها واستوانه ها- بهترین راه نشان دادن عناصر طبیعی نیستند . ابرها و کوه ها و خط ساحلی و تنه ی درختان همه با احجام اقلیدسی در تضاد هستند و نه صاف بلکه ناهموار هستند و این بی نظمی را در مقیاس های کوچک نیز به ارمغان می آورند که یکی از مهمترین خصوصیات فراکتال ها همین است .

  تصویر کلم بروکلی

 

این بدین معناست که هندسه ی فراکتال بر خلاف هندسه ی اقلیدسی روش بهتری را برای توضیح و ایجاد پدیده هایی همانند طبیعت است .زبانی که این هندسه به وسیله ی آن بیان می شود الگوریتم نام دارد که با اشیا مرکب می توانند به فرمولها و قوانین ساده تری ترجمه و خلاصه شوند.

 

فرکتال از کلمه ی لاتین فراکتوس به معنی سنگی نامنظم شکسته و خرد شده است، گرفته شده است . اولین بار فرکتال را دکتر ماندلبروت۱ طی نظریه ای که برای مسائل جهان هستی ارائه کرد و در این نظریه عنوان کرد که جهان هستی بعدی مابین 23/1-34/11 دارد و تمامی پدیده های طبیعی به نوعی فرکتالهایی می باشند در جهان هستی که برای ما ناشناخته اند.

                

   فراکتال ها انواع عناصری هستند که فرم فضایی آنها صاف نیست .بنابراین "نامرتب " نامیده شده اند و این نامنظمی آنها به طور هندسی در راستای مقیاسهای گوناگون در داخل هرم تکرار می شوند .هر چیز طبیعی در اطراف ما در اصل نوعی فراکتال است . به این سبب که خطوط صاف و پلانها فقط در دنیای ایده آل ریاضی وجود دارد .در کنار این تئوری هر سیستم که بتواند به صورت هندسی متصور و تحلیل شود می تواند یک فرکتال باشد .جهان در فرم فیزیکی ( مادی ) کلی خود پر هرج و مرج ،ناممتدو نامنظم است اما در پس این اولین ذهنیت و گمان یک نوع دستوری نهفته است که منظم و دارای ترکیبی واضح است . بهترین راه برای تعریف یک فرکتال توجه به صفتها و نشانه های آن است یک فرکتال " نامنظم " است . این بدان معنی است که در آن هیچ قسمتی صاف نیست . فرکتال " خود مشابه " است و این بدین معنی است که " اجزا " شبیه کل هستند .

 

 فراکتال ها به وسیله ی " تکرار " توسعه می یابند که به این معنی است که تغییرشکل مکرراً ایجاد شده و وابسته به موقعیت شروع است . خصوصیت دیگر آن این است که فراکتال " مرکب " است . اما با این حال می توان آن را به وسیله ی الگوریتم های ساده نشان داد و همچنین بدون معنی نیز نیست که در پس عناصر نامرتب طبیعی یک رشته قوانین موجود است .

 

 منبع : انسان، طبیعت، معماری

نظرات 4 + ارسال نظر

سلام
استفاده کردم
سپاس

ممنونم موفق باشی

سلام استاد.امیدوارم سلامت باشین.
ببخشید میتونین بی زحمت سوال 8 و10 و11 صفحه13 دنباله هندسی رو برام تا یکشنبه توضیحشو بنویسین؟
و یه سوال دیگه داشتم ببخشید شما دکتر سعید پاشازاده رو میشناسین؟
باتشکر

با سلام و خسته نباشی
ابتدا خودتو معرفی کن و اینکه جواب سوالاتو می نویسم و آقای پاشازاده ره نمی شناسم

اکرم 1389/07/16 ساعت 23:58 http://ketab-raha.blogfa.com/

به روزم

از مطلب ات استفاده کردیم و ما هم این کارو حتما انجام میدیم

محیا مهدیپور 1389/07/17 ساعت 00:01

استاد گفته بودین خودتو معرفی کن اینم معرفی!ممنون که جوابمو دادید.

ممنونم دختر خوبم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد