کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

عنکبوت مهندسی ماهر

اگر انسان بخواهد خطوطی را به عنوان دایره ، زاویه و مثلث رسم کند و نظم و حساب فواصل این خطوط را رعایت کند باید اولاً مقدار قابل توجهی هندسه و حساب بیاموزد و ثانیاً در ترسیم اینها به آلات و ابزاری از قبیل پرگار و نقاله محتاج است ولی این مهندس ماهربرای ساخت مثلث های منظمی که در خانه ی خود به کارمی برد ،از هیچگونه ابزاری استفاده نمی کند . حتی با چشم خود هم نگاه نمی کند و فقط با پاهای خود می تند و خانه ی خود را که یکی از دقیق ترین شاهکارهای عالم خلقت است بوجود می آورد !

این مهندس هنگام خانه سازی ابتدا نقطه ای را در وسط به عنوان مرکز در نظر می گیرد و سپس تارهایی را با فواصل منظم و دقیق ، دور آن مرکز به صورت  « شعاعهای دایره » می تند و به این ترتیب « مثلث های متساوی الساقین » را که  همه ی آنها دارای « زوایای تند » هستند بوجود می آورد . اندازه ی این تارها و  فاصله های آنها با هم آنقدر حساب شد ه به نظر می رسد که باعث تحسین است .
 سپس تارهای دیگری بر عرض تارهای اول می تند و آنها را در محل تلاقی و  تقاطع با هم پیوند می دهد و به این وسیله دایره های بزرگ و کوچک که همه  « متحدالمرکز » هستند تشکیل می شود که این دایره ها هر قدر به مرکز  نزدیکتر باشند ، کوچکتر و هر اندازه که از مرکز دورتر باشند بزرگتر هستند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد