کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

ابتکار گوگل در سالروز تولد ریاضیدان ایرانی

 

موتور جستجوی گوگل، هزار و هفتاد و پنجمین سالروز تولد " أبوالوفاء البوزجانی" را با تغییر آرم خود و گذاشتن تصویری جدید و قرار دادن علامت های هندسی و ریاضی گرامی داشت.

به گزارش العالم، "أبو الوفاء محمد بن محمد بن یحیى بن إسماعیل بن العباس بوزجانی" ریاضیدان و ستاره شناس معروف ایرانی است. وی در سال
۹۴۰ میلادی در شهر بوزجان خراسان در منطقه نیشابور متولد شد و در سال ۹۵۹ به بغداد رفت و تا زمان مرگش در سال ۹۹۸
م درآن جا ادامه حیات داد.

بوزجانی از بزرگ ترین ریاضیدانان مسلمان است که در زمینه پیشرفت علوم ریاضی سهمی عمده داشت، و با نوشتن کتاب ها و تالیفات و در زمان انتقال به بغداد با نوشتن شرح هایی بر نوشته های " إقلیدسودیوفنتس " و " خوارزمی" درمیان مردم شهرت چشمگیری یافت.

بوزجانی زندگی خود را در تالیف و مطالعه و تدریس در بغداد گذراند. وی از بارزترین علمای مسلمان بود که تحقیقاتش تاثیر عمده ای در پیشرفت علوم به ویژه ستاره شناسی ، مثلثات و هندسه داشت. أبو الوفاء از دانشمندان برجسته در علوم ستاره شناسی و ریاضیات بود و به اذعان بسیاری از علمای غربی ، از معروف ترین افرادی بود که در هندسه شهرت یافت.

اهمیت و شهرت بوزجانی به علت نقش وی در پیشرفت مثلثات است، به گونه ای که بسیاری از دانشمندان اذعان دارند خدماتی که ابوالوفاء به علم مثلثات ارائه کرد، قابل بحث و جدل نیست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد