کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

روش ساده ضرب

فرض کنید می خواهیم عدد 3425 را در عدد 258 ضرب کنیم چون258 یک عدد سه رقمی و 3425 یک عدد چهار رقمی است مستطیلی به ابعاد 4×3 رسم می کنیم و آن را به 12 خانه ی مربعی تقسیم می کنیم . 

     

عدد 258 را در سمت چپ مستطیل و 3425 را بالای آن چنان می نویسیم که هر رقم آن رو به روی یکی از خانه های مربعی باشد (شکل 1) . حال خط های مورب را مانند شکل 2 طوری رسم می کنیم که هریک از خانه ها رابه دو قسمت تقسیم کند. 

 
 

اکنون هر یک از رقم های واقع در بالای مستطیل را در هریک از رقم های واقع در سمت چپ آن ضرب می کنیم و حاصل را در خانه ی متناظر با آن سطر وستون چنان می نویسیم که رقم یکان آن در نیمه ی پایین و رقم دهگان آن در نیمه ی بالایی خانه قرار گیرد. مثلا" حاصل ضرب رقم 2 از بالا و 8 از سمت چپ را مطابق شکل 3 در خانه ای می نویسیم که در تقاطع ستون رقم 2 و سطر رقم 8 واقع است.   

این عمل را برای هر یک از رقم های دیگر نیز انجام می دهیم تا سرانجام شکل 4 حاصل شود .

حال،اعداد واقع در ردیف های مورب را از راست به چپ به ترتیب جمع می کنیم . قاعده ای که برای جمع اعداد به کار می بریم ، همان قاعده ی معمول جمع است . یعنی اگر حاصل جمع یک ردیف مورب از ده بیش تر شد رقم یکان آن را نوشته و رقم دهگان آن را به ردیف بعدی منتقل می کنیم ، مانند شکل 5 . 


 

 

منبع :    ریاضی - دانش آموز خوب
 

با تشکر از آقای (امیر قربانی) آموزش ریاضی چناران

روشی جدید برای حل مساله ۴ صفحه ۴۲ هندسه 2

از مثلث ABC، اندازه ضلعهای AB، AC و طول ارتفاع AH معلوم است. مثلث را رسم کنید.

نقطه A را به دلخواه در صفحه اختیار می کنیم . سه دایره به مرکز A و شعاعهای AB ، AC و AH رسم می کنیم . از نقطه A شعاع دلخواهی رسم نموده تا دایره کوچکتر را در H قطع کند حال از نقطه H عمودی بر AH رسم می کنیم تا دو دایره دیگر را در نقاطC1، B B2،  C2 قطع کند. مثلثهای  AB1C1 و AB1Cجواب مساله اند


علی ابو الحسنی خواجه دانش آموز سوم دبیرستان شهید حقانی

ناحیه ۱ بندر عباس


تست روانشناسی انگشتان دست

از پنج انگشت دستتان (دست چپ و راست فرقی ندارد) به ترتیب کدامها را بیشتر دوست دارید؟

ادامه مطلب ...

نوار موبیوس و بطری کلاین

از لینک زیر مقاله ای با عنوان نوار موبیوس و بطری کلاین را دریافت نمایید. 

 

navar-mobiuos.pdf [حجم: 78,19 کیلوبایت]

مکعب روبیک

مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معماری مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. مکعب روبیک سه مدل دارد یکی ۲×۲×۲ (روبیک جیبی)، یکی ۳×۳×۳ (انتقام روبیک) و دیگری ۵×۵×۵ (روبیک پرفسورها).

نوع ۳×۳×۳ آن که رایجترین آنهاست نه سطح مربع شکل در هر طرف دارد، در مجموع پنجاه و چهار سطح می‌شوند که به اندازه بیست و هفت مکعب کوچک به هم چسبیده فضا را اشغال می‌کند. سطح مکعب روبیک را شش رنگ پوشانده‌است، هر وجه یک رنگ. مخترع آن نام مکعب جادویی را برای آن انتخاب کرد که در سال ۱۹۸۰ با نام مکعب روبیک در جهان پخش شد و می‌توان گفت که پرفروش ترین اسباب بازی جهان است
مکعب روبیک یک جورچین (پازل) مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معماری مجارستانی به نام ارنو روبیک ابداع شد. مکعب روبیک سه مدل دارد یکی ۲×۲×۲ (روبیک جیبی)، یکی ۳×۳×۳ (انتقام روبیک) و دیگری ۵×۵×۵ (روبیک پرفسورها).

نوع ۳×۳×۳ آن که رایجترین آنهاست نه سطح مربع شکل در هر طرف دارد، در مجموع پنجاه و چهار سطح می‌شوند که به اندازه بیست و هفت مکعب کوچک به هم چسبیده فضا را اشغال می‌کند. سطح مکعب روبیک را شش رنگ پوشانده‌است، هر وجه یک رنگ. مخترع آن نام مکعب جادویی را برای آن انتخاب کرد که در سال ۱۹۸۰ با نام مکعب روبیک در جهان پخش شد و می‌توان گفت که پرفروش ترین اسباب بازی جهان است.

اندازه هر طرف مکعب تقریبا برابر ۵٫۷۱۵ سانتیمتر و شامل بیست و شش مکعب کوچک است. مکعب مرکزی هر وجه تنها نمای مکعب است و متصل به مرکز هستند و این برای آن است که دیگر مکعب‌ها متصل شوند و توانایی چرخش را داشته باشند. در نتیجه بیست و یک قطعه وجود دارد، هسته مرکزی دارای سه محور متقاطع است که مرکز شش قطعه روی محورها را نگه داشته و به آنها و بیست مکعب کوچک پلاستیکی دیگر اجازه چرخش می‌دهد. مکعب روبیک دارای دوازده زاویه هست که دو رنگ را نشان می‌دهد، و هشت گوشه که سه رنگ را نشان می‌دهد، هر قسمت (هر زاویه) دو یا سه رنگ متفاوت را نشان می‌دهد، بدینگونه‌است که هیچگاه زاویه‌ای وجود ندارد که دو رنگ شبیه ( مثلا قرمز و قرمز ) را نشان دهد! در اغلب مکعبهای روبیک رنگ قرمز در مقابل رنگ نارنجی است ، زرد مقابل سفید و سبز مقابل آبی.


این اسباب بازی فکری که نوع چینی اش الان تو همه جای بازار ریخته برای حل کردنش با تکنیک هایی رو بلد باشین. تو این تاپیک قراره تو این زمینه مطالبی را ملاحظه بفرمائید.

برای شروع: حل مکعب روبیک به صورت آنلاین 
 
برای مشاهده لینکهای خوب به وب سایت آذر مت مراجعه نمایید. 
 
با سپاس فراوان از دوست و همکار ارزشمندم جناب آقای صباغی