کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

درس هندسه در دبیرستان ها ضعیف شده است

درس هندسه در دبیرستان ها ضعیف شده است
تهران- دبیر نخستین همایش چشم انداز آموزش  و پژوهش ریاضی کشور گفت: درس هندسه در دبیرستان ها ضعیف شده که علت اصلی آن سوالات تستی کنکور است.

دکتر 'مگردیچ تومانیان' صبح پنجشنبه در حاشیه نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شده بود در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، گفت: هندسه درسی تشریحی است و نمی توان از آن به صورت تستی سوال طرح کرد.
تومانیان افزود: این موضوع باعث طرح سوالات کمی از هندسه در کنکور شده که در نتیجه آن دانش آموزان توجه کمی به این درس می کنند. 
آقای دکتر تومانیان خاطر نشان کرد: تستی بودن سوالات ریاضی کنکور باعث شده که دانش اموزان به حفظ فرمول های ریاضی روی آورده و از مفهوم تشریحی آن دور شوند که این موضوع آسیب جدی به درس ریاضی و به خصوص هندسه وارد کرده است.
تومانیان افزود: دانش هندسه دانشجویان در دانشگاه ها نیز ضعیف است که علت این امر را می توان در کمبود اساتید هندسه در دانشگاه ها جستجو کرد.
دبیر نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور هدف از برگزاری این همایش یک روزه را بررسی آموزش ریاضی در سطح دانشگاه ها عنوان کرد.
تومانیان گفت: مهمترین هدف جامعه ریاضی کشور تقویت زیر ساخت های ریاضی به منظور ارتقای آن در سطح جهانی است تا از یک سو نیروی انسانی متناسب با نیازهای حال و آینده را تامین کند و از سوی دیگر زیر بنایی برای صنعت و فناوری باشد.
وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این هدف ضمن همگامی با قافله جهانی و پیمودن مرزهای دانش و عبور از آن باید در راستای استانداردهای بین المللی از پیشرفت آن در جهان بهره گرفت.
این عضو شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: از این رو برای توسعه پایدار علمی باید از مسیر روشن تولید علم برای رفع نیازهای جامعه حرکت کرد.
تومانیان یکی از ضرورت های علمی پایدار کشور را حضور نیروی انسانی متخصص کارا و مبتکر عنوان کرد که دانش ریاضی مفید تولید کنند.
وی تاکید کرد: علم به طور اعم قدرت و توانمندی یک کشور است و نهادهای اجتماعی، اقتصادی و غیره به این نهاد قدرتمند نیاز مبرم دارند و بدون شک ریاضی هم زیربنای تمام دانش ها است.
دبیر نخستین سمینار چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت: توسعه علم بستگی مستقیم به توسعه نیروی انسانی دارد و برای رسیدن به یک حد نصاب از تراکم علمی باید دانشمندان طراز اول، نخبگان و پژوهشگران در کشور استقرار داشته باشند.
تومانیان خاطر نشان کرد: هر کشوری که بتواند فضا، جایگاه، منزلت و امکانات پژوهش برای دانشمندان و پژوهشگران پدید آورد و آنها را به طریق نیکو در کشور خود استقرار دهد راه میان بر و سریع برای توسعه علمی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار را هموار کرده است.
وی افزود: با توجه به نکات بالا، فرهنگستان علوم رسالت خود می داند که در این موارد چاره اندیشی کند و راهکارهایی را ارایه دهد بنابراین از آن جایی که سیاستگزاری کلان در مورد علوم ریاضی را منوط به نظر خواهی از صاحب نظران این علم می دانیم فعالیت هایی را به برنامه های خود اضافه کرده ایم.
دبیر نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت: شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد که با برگزاری سمینارهایی تحت عنوان 'چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور' با همت صاحب نظران ریاضی کشور برنامه های آموزشی و پژوهشی کشور را ارزیابی کرده و به طرح ریزی چشم انداز آموزش و ریاضی کشور بپردازد.
تومانیان با اشاره به اینکه از هر دانشگاه یک نفر در سطح کارشناسی ارشد و دکترا که در زمینه ریاضی تدریس و پژوهش می کند برای شرکت در این همایش دعوت شده است، گفت: نتیجه این همایش در گزارشی به دانشگاه های سراسر کشور ارسال می شود تا نکاتی را در مورد آموزش و پژوهش ریاضی در آینده مد نظر قرار دهند.
همایش یک روزه چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور صبح امروز - پنجشنبه - توسط شاخه علوم ریاضی فرهنگستان علوم و با همکاری انجمن ریاضی ایران در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد