کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

کانون آموزش ریاضیات (کارا)

پایگاه تخصصی ریاضیات ( آموزشی ، تحلیلی ، خبری)

پاسخ سوالات درخواستی

پاسخ سوالات صفحه 13 کتاب درسی ریاضیات 2 به درخواست یکی از دانش آموزان 

 

 

 

درس هندسه در دبیرستان ها ضعیف شده است

درس هندسه در دبیرستان ها ضعیف شده است
تهران- دبیر نخستین همایش چشم انداز آموزش  و پژوهش ریاضی کشور گفت: درس هندسه در دبیرستان ها ضعیف شده که علت اصلی آن سوالات تستی کنکور است.

دکتر 'مگردیچ تومانیان' صبح پنجشنبه در حاشیه نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شده بود در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، گفت: هندسه درسی تشریحی است و نمی توان از آن به صورت تستی سوال طرح کرد.
تومانیان افزود: این موضوع باعث طرح سوالات کمی از هندسه در کنکور شده که در نتیجه آن دانش آموزان توجه کمی به این درس می کنند. 
آقای دکتر تومانیان خاطر نشان کرد: تستی بودن سوالات ریاضی کنکور باعث شده که دانش اموزان به حفظ فرمول های ریاضی روی آورده و از مفهوم تشریحی آن دور شوند که این موضوع آسیب جدی به درس ریاضی و به خصوص هندسه وارد کرده است.
تومانیان افزود: دانش هندسه دانشجویان در دانشگاه ها نیز ضعیف است که علت این امر را می توان در کمبود اساتید هندسه در دانشگاه ها جستجو کرد.
دبیر نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور هدف از برگزاری این همایش یک روزه را بررسی آموزش ریاضی در سطح دانشگاه ها عنوان کرد.
تومانیان گفت: مهمترین هدف جامعه ریاضی کشور تقویت زیر ساخت های ریاضی به منظور ارتقای آن در سطح جهانی است تا از یک سو نیروی انسانی متناسب با نیازهای حال و آینده را تامین کند و از سوی دیگر زیر بنایی برای صنعت و فناوری باشد.
وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این هدف ضمن همگامی با قافله جهانی و پیمودن مرزهای دانش و عبور از آن باید در راستای استانداردهای بین المللی از پیشرفت آن در جهان بهره گرفت.
این عضو شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: از این رو برای توسعه پایدار علمی باید از مسیر روشن تولید علم برای رفع نیازهای جامعه حرکت کرد.
تومانیان یکی از ضرورت های علمی پایدار کشور را حضور نیروی انسانی متخصص کارا و مبتکر عنوان کرد که دانش ریاضی مفید تولید کنند.
وی تاکید کرد: علم به طور اعم قدرت و توانمندی یک کشور است و نهادهای اجتماعی، اقتصادی و غیره به این نهاد قدرتمند نیاز مبرم دارند و بدون شک ریاضی هم زیربنای تمام دانش ها است.
دبیر نخستین سمینار چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت: توسعه علم بستگی مستقیم به توسعه نیروی انسانی دارد و برای رسیدن به یک حد نصاب از تراکم علمی باید دانشمندان طراز اول، نخبگان و پژوهشگران در کشور استقرار داشته باشند.
تومانیان خاطر نشان کرد: هر کشوری که بتواند فضا، جایگاه، منزلت و امکانات پژوهش برای دانشمندان و پژوهشگران پدید آورد و آنها را به طریق نیکو در کشور خود استقرار دهد راه میان بر و سریع برای توسعه علمی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی و در نهایت توسعه پایدار را هموار کرده است.
وی افزود: با توجه به نکات بالا، فرهنگستان علوم رسالت خود می داند که در این موارد چاره اندیشی کند و راهکارهایی را ارایه دهد بنابراین از آن جایی که سیاستگزاری کلان در مورد علوم ریاضی را منوط به نظر خواهی از صاحب نظران این علم می دانیم فعالیت هایی را به برنامه های خود اضافه کرده ایم.
دبیر نخستین همایش چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور گفت: شاخه ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد که با برگزاری سمینارهایی تحت عنوان 'چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور' با همت صاحب نظران ریاضی کشور برنامه های آموزشی و پژوهشی کشور را ارزیابی کرده و به طرح ریزی چشم انداز آموزش و ریاضی کشور بپردازد.
تومانیان با اشاره به اینکه از هر دانشگاه یک نفر در سطح کارشناسی ارشد و دکترا که در زمینه ریاضی تدریس و پژوهش می کند برای شرکت در این همایش دعوت شده است، گفت: نتیجه این همایش در گزارشی به دانشگاه های سراسر کشور ارسال می شود تا نکاتی را در مورد آموزش و پژوهش ریاضی در آینده مد نظر قرار دهند.
همایش یک روزه چشم انداز آموزش و پژوهش ریاضی کشور صبح امروز - پنجشنبه - توسط شاخه علوم ریاضی فرهنگستان علوم و با همکاری انجمن ریاضی ایران در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی برگزار شد.

هندسه فرکتال

هندسه فراکتال

تعریف فراکتال:

هندسه ی اقلیدسی - احجام کامل کره ها و هرم ها و مکعب ها واستوانه ها- بهترین راه نشان دادن عناصر طبیعی نیستند . ابرها و کوه ها و خط ساحلی و تنه ی درختان همه با احجام اقلیدسی در تضاد هستند و نه صاف بلکه ناهموار هستند و این بی نظمی را در مقیاس های کوچک نیز به ارمغان می آورند که یکی از مهمترین خصوصیات فراکتال ها همین است .

  تصویر کلم بروکلی

 

ادامه مطلب ...

هندسه لباچفسکی و هندسه ریمانی

هندسه لباچفسکی و هندسه ریمانی

در قرن نوزدهم دو ریاضیدان بزرگ به نام «لباچفسکى» و «ریمان» دو نظام هندسى را صورت بندى کردند که هندسه را از سیطره اقلیدس خارج مى کرد. صورت بندى «اقلیدس» از هندسه تا قرن نوزدهم پررونق ترین کالاى فکرى بود و پنداشته مى شد که نظام اقلیدس یگانه نظامى است که امکان پذیر است. این نظام بى چون و چرا توصیفى درست از جهان انگاشته مى شد. هندسه اقلیدسى مدلى براى ساختار نظریه هاى علمى بود و نیوتن و دیگر دانشمندان از آن پیروى مى کردند. هندسه اقلیدسى بر پنج اصل موضوع استوار است و قضایاى هندسه با توجه به این پنج اصل اثبات مى شوند. اصل موضوع پنجم اقلیدس مى گوید: «به ازاى هر خط و نقطه اى خارج آن خط، یک خط و تنها یک خط به موازات آن خط مفروض مى تواند از آن نقطه عبور کند.» هندسه «لباچفسکى» و هندسه «ریمانى» این اصل موضوعه پنجم را مورد تردید قرار دادند. در هندسه «ریمانى» ممکن است خط صافى که موازى خط مفروض باشد از نقطه مورد نظر عبور نکند و در هندسه «لباچفسکى» ممکن است بیش از یک خط از آن نقطه عبور کند. با اندکى تسامح مى توان گفت این دو هندسه منحنى وار هستند. بدین معنا که کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه یک منحنى است.
هندسه اقلیدسى فضایى را مفروض مى گیرد که هیچ گونه خمیدگى و انحنا ندارد. اما نظام هندسى لباچفسکى و ریمانى این خمیدگى را مفروض مى گیرند. (مانند سطح یک کره) همچنین در هندسه هاى نااقلیدسى جمع زوایاى مثلث برابر با ۱۸۰ درجه نیست. (در هندسه اقلیدسى جمع زوایاى مثلث برابر با ۱۸۰ درجه است.) ظهور این هندسه هاى عجیب و غریب براى ریاضیدانان جالب توجه بود اما اهمیت آنها وقتى روشن شد که نسبیت عام اینشتین توسط بیشتر فیزیکدانان به عنوان جایگزینى براى نظریه نیوتن از مکان، زمان و گرانش پذیرفته شد. چون صورت بندى نسبیت عام اینشتین مبتنى بر هندسه «ریمانى» است. در این نظریه هندسه زمان و مکان به جاى آن که صاف باشد منحنى است.. در مورد نظریه نسبیت خاص
نظریه نسبیت خاص اینشتین تمایز آشکارى میان ریاضیات محض و ریاضیات کاربردى است. هندسه محض مطالعه سیستم هاى ریاضى مختلف است که به وسیله نظام هاى اصول موضوعه متفاوتى توصیف شده اند. برخى از آنها چندبعدى و یا حتى nبعدى هستند. اما هندسه محض انتزاعى است و هیچ ربطى با جهان مادى ندارد یعنى فقط به روابط مفاهیم ریاضى با همدیگر، بدون ارجاع به تجربه مى پردازد. هندسه کاربردى، کاربرد ریاضیات در واقعیت است. هندسه کاربردى به وسیله تجربه فراگرفته مى شود و مفاهیم انتزاعى برحسب عناصرى تفسیر مى شوند که بازتاب جهان تجربه اند. نظریه نسبیت، تفسیرى منسجم از مفهوم حرکت، زمان و مکان به ما مى دهد. انیشتاین براى تبیین حرکت نور از هندسه نااقلیدسى استفاده کرد. بدین منظور هندسه «ریمانى» را برگزید. هندسه اقلیدسى براى دستگاهى مشتمل بر خط هاى راست در یک صفحه طرح ریزى شده است اما در عالم واقع یک چنین خط هاى راستى وجود ندارد. اینشتین معتقد بود امور واقع هندسه ریمانى را اقتضا کرده اند. نور بر اثر میدان هاى گرانشى خمیده شده و به صورت منحنى در مى آید یعنى سیر نور مستقیم نیست بلکه به صورت منحنى ها و دایره هاى عظیمى است که سطح کرات آنها را پدید آورده اند. نور به سبب میدان هاى گرانشى که بر اثر اجرام آسمانى پدید مى آید خط سیرى منحنى دارد. براساس نسبیت عام نور در راستاى کوتاه ترین خطوط بین نقاط حرکت مى کند اما گاهى این خطوط منحنى هستند چون حضور ماده موجب انحنا در مکان - زمان مى شود.

در مورد نظریه نسبیت عام

در نظریه نسبیت عام گرانش یک نیرو نیست بلکه نامى است که ما به اثر انحناى زمان _ مکان بر حرکت اشیا اطلاق مى کنیم. آزمون هاى عملى ثابت کردند که شالوده عالم نااقلیدسى است و شاید نظریه نسبیت عام بهترین راهنمایى باشد که ما با آن مى توانیم اشیا را مشاهده کنیم. اما مدافعین هندسه اقلیدسى معتقد بودند که به وسیله آزمایش نمى توان تصمیم گرفت که ساختار هندسى جهان اقلیدسى است یا نااقلیدسى. چون مى توان نیروهایى به سیستم مبتنى بر هندسه اقلیدسى اضافه کرد به طورى که شبیه اثرات ساختار نااقلیدسى باشد. نیروهایى که اندازه گیرى هاى ما از طول و زمان را چنان تغییر دهند که پدیده هایى سازگار با زمان - مکان خمیده به وجود آید. این نظریه به «قراردادگرایى» مشهور است که نخستین بار از طرف ریاضیدان و فیزیکدان فرانسوى «هنرى پوانکاره» ابراز شد. اما نظریه هایى که بدین طریق به دست مى آوریم ممکن است کاملاً جعلى و موقتى باشند. اما دلایل کافى براى رد آنها وجود دارد؟

منابع:http://daneshnameh.roshd.ir-1
2- http://riazicenter.net
3- www.cph-theory.persiangig.com
4-http://sciency.blogfa.com

روز معلم برگی از تقویم جهانی

یونسکو سازمان علمی اموزشی و فرهنگی ملل متحد است که به اختصار (U.N.E.S.C.O)نامیده می شود .نگاهی به تاریخچه شکل گیری یونسکو نشان می دهد که این سازمان درست بعد از جنگ جهانی دوم بوجود امده و این تفکر که جنگ ها بر خاسته از ذهن انسان هاست و دفاع از صلح هم باید از ذهن انسان ها اغاز شود مبنای شکل گیری ان بوده است . 

یونسکو به وضوح در بند اول اساسنامه هدف از شکل گیری خود را چنین بیان می کند :"کمک به استقرار صلح و امنیت از طریق ترویج همکاری‌ میان ملت‌ها در زمینه‌های آموزش، علوم و فرهنگ به منظور افزایش احترام همگان به عدالت، حاکمیت قانون، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی برای همه، بدون توجه به تفاوت‌های نژادی، جنسیت، زبان و مذهب، بر اساس با منشور ملل متحد". 

ایران هم در چهارم نوامبر ۱۹۴۶ (۱۳۲۵) این اساسنامه را امضا کرده است . دو سال بعد، درتاریخ 15 تیر ماه 1327، با تصویب مجلس شورای ملی عضویت قطعی ایران شد وبعد از انقلاب شکوهمند اسلامی اساسنامه مورد بازنگری قرار گرفت وسرانجام در 17 ماده و 4 تبصره تنظیم شد وپس ازتایید وزارت فرهنگ و آموزش عالی در تاریخ 29 شهریور ماه سال 1366 توسط هیات وزیران به تصویب رسیدو از ان زمان تا کنون ایران یکی از اعضای اولیه این نهاد وابسته به سازمان ملل بوده و این عضویت بعد از انقلاب هم تا کنون ادامه داشته است .

در یونسکو همه کشور ها دارای حقوق مساوی هستند. فقیر وغنی، توسعه یافته و در حال توسعه هر کدام یک رای دارند. هیچ کشوری حق وتوی تصمیمات این سازمان را ندارد. و هیچ توصیه سیاسی هم به کشور های عضو نمی کند .عملکرد یو نسکو هم نشان داده که دفاع از صلح و مبارزه با جنگ و جهل دغدغه اصلی آن است سال هاست تفکرات و اندیشه های کشور های غیر متعهد و اندیشمندان و متفکران جهان سوم بر یو نسکو حاکم است  بگونه ای که امریکا در سال 1984 و انگلیس در سال 1985 مجبور به ترک ان شد ه اند.

در کارنامه سازمان یونسکو چهل وچهارمین جلسه اش برای مردم جهان بخصوص معلمان ودانش اموزان و پدر ومادر هایشان روز خاصی است .در سال ۱۹۹۴با هدف بالا بردن کیفیت آموزش وپرورش و ارتقاء حرفه وشغل معلمی ۵ اکتبر در تقویم ملل دنیا به پیشنهاد یونسکو روز جهانی معلم نام گرفت . 

 مناسبت و تاریخی که در تقویم ما 13 مهر را نشان می دهد و دکتر نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش به نمایندگی از ایران به ان مهر تایید زد تا معلم های ایرانی هم در این روز فراملیتی وفرا منطقه ای بودن شغل معلمی راا حساس کنند و جهانی بودن وهمزاد ی حرفه وشغلشان را با همه ی معلمان جهان جشن بگیرند ودر این روز همگام با سایر معلمان روی زمین  فرصت داشته باشند تا ذهنیت،نگاه و حساسیت جامعه را به تلخی ها ، شیرینی ها و اهمیت معلمی واموزش و پرورش معطوف بدارند واز مسولان ، برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان را بخواهند ، برنامه ریزی و سرمایه گذاری در مسیر رشد و تعالی آموزش و پرورش و ارتقا معلمی جلب نمایند .

ادامه مطلب ...